Raskaana 24+1

Vauva -appsin mukaan meidän pikkutyyppi on nyt 32,5 cm pitkä ja painaa 650 grammaa. Vauvalla alkaa nyt olemaan sen verran kokoa, ettei hän enää vain kellu lapsivedessä. Vauva voi silti kääntyillä vaivatta, eikä ole vielä etsiytynyt lopulliseen asentoonsa. Raskausviikkoja on tänään täynnä tasan 24+1.

Mun vatsassa käy kova vilske. Ja kuinka ihanaa se on. En aamuisin haluaisi nousta sängystä ylös ollenkaan, koska silloin meillä on parhaat hetket kommunikoida kosketuksin ja liikkein. Hellävaraisesti hieman painelen vatsaa, ja eikös toinen mujauta sieltä takaisinpäin.

Olen nyt kuudennella kuukaudella raskaaana mikä tuntuu todella ihmeelliseltä, juurihan sain käteeni positiivisen raskaustestin. Aika menee aivan hirmuisen lujaa vauhtia. En myöskään malttaisi odottaa synnytystä, mutta en haluaisi luopua tästä raskaana olostakaan.

Olo on kertakaikkiaan mainio. Hemoglobiini oli laskenut alun 148 arvosta lukuun 120, ja minua kehoitettiin neuvolassa aloittamaan rautavalmisteen käyttö. Näin tein. Hieman on liitoskipuja ollut, mutta ne olen vielä saanut taltutettua levolla. Iltapäivisin maistuu päiväunet ihmeen hyvin. Energiaa minulla on ollut laittaa pihaa ja katsella pienelle kaikkea tarvittavaa. Viime perjantaina ostimme vauvalle yhdistelmävaunut. Ei meillä oikeastaan sen kummempia kriteereitä vaunuille ollut kuin, että niillä on hyvä ja turvallista liikkua, ne saa näppärästi kasatuksi autoon ja niihin saa asennetuksi turvaistuimen. Päädyimme siten Britaxin B-Ready -vaunuihin. Siellä nuo nyt odottavat olohuoneessa kulkijaansa. Minun on aivan pakko hivellä työntöasiaa aina ohikulkiessani. Kohta siellä oikeasti on pieni kulkija.

Äitiysavustushakemus, vanhempainetuushakemukset, lapsilisähakemus sekä äitiysvapaahakemukset laitoin eteenpäin viime viikolla kun sain raskaustodistuksen. Jälleen kerran olemme yhtä astetta edempänä vauvan konkreettista tulemista.